سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع و علت کهیر زدن پوست

انواع و علت کهیر زدن پوست

کهیر
تعداد بازدید ها :تعداد بازدید ها : 21

کهیر، واکنش آلرژیک به شکل ورم، دانه های گرد سرخ رنگ بر روی پوست است که با خارش شدید همراه می باشد. کهیر ناراحتی پوستی بسیار شایعی است که در حدود 20 درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود به آن دچار می شوند. این بیماری پوستی زمانی ایجاد می شود که عاملی باعث فعال شدن ماست سل ها که یکی از انواع سلول های ایمنی پوست هستند، شود. سپس این سلول ها مواد شیمیایی طبیعی آزاد می کنند. یکی از مواد شیمیایی مهم در این عارضه پوستی، هیستامین است که موجب خارش، قرمزی و تورم ناحیه درگیر پوست می شود. در بیشتر موارد، این عارضه پوستی به طور ناگهانی ایجاد شده و ظرف چند ساعت از بین می رود. کهیر معمولا به درمان با داروها و خودداری از قرارگیری در معرض محرک های کهیر، پاسخ می دهد.

شما همچنین می توانید به مقاله های علائم و درمان عفونت استاف، تشخیص و درمان آبله مرغان و راه های درمان جوش صورت که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

انواع و علت کهیر زدن پوست

مشکلات پوستی

این عارضه پوستی بسته به مدت زمان ابتلا، دسته بندی می شود. انواع کهیر شامل موارد زیر هستند:

  1. کهیر حاد
  2. کهیر مزمن
  3. کهیر فیزیکی که در اثر برخی تحریکات فیزیکی مانند گرما، سرما یا نور خورشید ایجاد می شود.

در حالی که همه انواع کهیر، ظاهر یکسانی دارند، این ضایعات پوستی اغلب در پاسخ به محرک های متفاوت ایجاد می شوند. برای پیشگیری، باید عواملی که موجب بروز این ضایعات در شما می شوند، را شناسایی کنید.

1- کهیر حاد:

در بیشتر موارد کهیر، حاد است و بیشتر از چند روز یا 1 یا 2 هفته طول نمی کشد. محرک های کهیر حاد شامل موارد زیر هستند:

  • عفونت ها: عفونت ها ممکن است موجب کهیر حاد در برخی افراد شوند. در واقع، عفونت های ویروسی عامل بیش از 80 درصد کهیر های حاد در کودکان هستند. انواع گوناگونی از ویروس ها موجب این عارضه پوستی می شوند، و زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی برای از بین بردن عفونت فعال شده است و ممکن است 1 هفته یا بیشتر بعد از آغاز بیماری، ظاهر شود. این نوع از کهیر حاد اغلب بعد از 1 یا 2 هفته برطرف می شود.
  • داروها: بسیاری از داروها همچون آنتی بیوتیک ها و ضد التهاب های غیر استروئیدی (آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن) می توانند عاملی برای این مشکل پوستی باشند. مسکن ها (کدئین و مورفین)، شل کننده های عضلات مورد استفاده در بیهوشی و رنگ درون رگی مورد استفاده در تصویربرداری اشعه ایکس می توانند بروز کهیر را تحریک کنند.
  • نیش حشرات: نیش برخی حشرات (زنبور، زنبور عسل، زنبور سرخ، مورچه زرد) موجب بروز کهیر در اطراف نیش می شود. اگر بعد از نیش حشره دچار کهیر در تمام بدن خود شدید، این می تواند نشانه ای از یک واکنش شدید به نام آنافیلاکسی باشد. آنافیلاکسی باید سریعا درمان شود، چون می تواند باعث التهاب مجاری تنفسی و شوک شود.
  • آلرژی های غذایی: آلرژی غذایی موجب کهیر حاد در برخی افراد می شود. کهیر ناشی از خوراکی 30 دقیقه بعد از خوردن آن خوراکی ظاهر می شود. خوراکی هایی که اغلب موجب کهیر در کودکان می شوند شامل شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، سایر مغزیجات، سویا و گندم هستند. خوراکی هایی که اغلب موجب کهیر در بزرگسالان می شوند شامل ماهی، صدف، بادام زمینی و سایر مغزیجات هستند.
  • تماس فیزیکی: کهیر ممکن است بعد از تماس با مواد آلرژی زا خاص ایجاد شوند. برای مثال کودکانی که به سگ ها حساسیت دارند، ممکن است در تماس با سگ دچار این عارضه پوستی شوند. سایر عواملی که موجب بروز کهیر می شوند شامل گیاهان، میوه ها و سبزیجات خام، لاتکس در بادکنک، دستکش، کاندوم هستند.

خارش بدن

2- کهیر مزمن:

کهیر مزمن به صورت روزانه بروز می کند و بیش از 6 هفته و اغلب برای سال ها به طول می انجامد. کهیر مزمن آزار دهنده است، زیرا این ضایعات مرتب بروز می کنند و خواب، کار و یا تحصیل فرد را با مشکل روبه رو می سازند. کهیر ظاهر شما را تحت تاثیر قرار می دهد و افراد ممکن است نگران انتقال مشکل پوستیشما بوده و از نزدیک شدن به شما خودداری کنند.

در مورد کهیر نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • این عارضه پوستی واگیردار نیست.
  • کهیر مزمن به ندرت ماندگار است، 50 درصد افراد بعد از گذشت 1 سال بهبود می یابند.
  • کهیر مزمن ندرتا در اثر آلرژی ها ایجاد می شود و مهلک نیست.
  • علائم آزار دهنده کهیر پوستی مزمن در بیشتر افراد قابل درمان هستند.

در بیشتر موارد، علت کهیر مزمن مشخص نیست. محققین مشکلات سیستم ایمنی را عامل این نوع عارضه پوستی می دانند. این ضایعات بندرت ممکن است نشانه ای از مشکلات خودایمنی و بیماری های دیگر همچون بیماری کبدی یا تیروئیدی، عفونت های مزمن یا لوپوس باشند.

3- کهیر فیزیکی:

کهیر ممکن است در اثر فاکتورهای فیزیکی گوناگونی ایجاد شود.

  • قرارگیری در معرض سرما: این مشکل پوستی اغلب با گرم شدن مجدد پوست سرد ظاهر می شوند.
  • تغییر در دمای بدن یا تعریق: این عارضه پوستی اغلب کوچک و در تعداد زیاد هستند و اغلب در زمینه قرمزی پوست بروز می کنند.
  • لرزش: کف دست ها ممکن است بعد از نگه داشتن فرمان لرزان ماشین حین رانندگی یا حین کار با سایر وسایلی که لرزش ایجاد می کنند قرمز، متورم و خارش دار شوند و بدین ترتیب کهیر ایجاد شود.
  • فشار: امکان بروز کهیر در کف دست ها و پاها بعد از ساعت ها حمل اجسام سنگین یا پیاده روی در مسافت های طولانی، وجود دارد. از آن جایی که پوست کف دست ها و پاها ضخیم هستند، ممکن است قرمزی و تورم بدون حاشیه مشخصی ایجاد شود. در محل نشیمن گاه نیز ممکن است ایجاد شود.
  • ورزش: کهیر که در طول ورزش کردن ظاهر می شود، می تواند نشانه ای از یک شرایط خطرناک به نام آنافیلاکسی ناشی از ورزش باشد.
  • نور خورشید یا آب: بروز کهیر در اثر قرارگیری در معرض نور خورشید یا آب بسیار نادر است.

رسانه دکتر سلامت