سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خطرات ناشی از فشار خون بالا

خطرات ناشی از فشار خون بالا

فشار خون بالا
تعداد بازدید ها :تعداد بازدید ها : 72

فشار خون بالا به صورت خاموش و سال ها قبل از بروز علائم آن، به بدن آسیب می رساند. عدم کنترل فشار خون بالا، بیمار را ناتوان می کند، کیفیت زندگی را پایین می آورد و حتی با افزایش خطر حمله قلبی می تواند کشنده باشد. حدودا نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالای درمان نشده، در اثر بیماری قلبی ناشی از جریان خون ضعیف یا بیماری قلبی ایسکمیک و بقیه افراد در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می دهند. درمان فشار خون بالا و تغییر در شیوه زندگی می توانند در کنترل فشار خون بالا به منظور کاهش خطر عوارض مهلک آن کمک کننده باشند. در این مقاله با برخی از خطرات فشار خون بالا آشنا می شویم.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله های علت و درمان فشار خون در کودکان، چگونه فشار خون پایین را افزایش دهیم؟ و درمان فشار خون پایین که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

خطرات فشار خون بالا

فشار خون بالا

1- خطرات فشار خون بالا برای قلب:

قلب خون را به سراسر بدن پمپ می کند. فشار خون بالای کنترل نشده به چند طریق به قلب آسیب می رساند:

  • بیماری عروق کرونری: بیماری عروق کرونری سرخرگ هایی که خون را به ماهیچه قلب می رسانند، را تحت تاثیر قرار می دهد. سرخرگ های تنگ شده در اثر فشار خون بالا در این بیماری اجازه جریان خون آزادانه به قلب را نمی دهند. زمان که خون نمی تواند آزادانه به قلب جریان پیدا کند، شما درد قفسه سینه، حمله قلبی یا بی نظمی ریتم قلب (آریتمی) را تجربه می کنید.
  • بزرگ شدن سمت چپ قلب: فشار خون بالا، قلب را برای فعالیت بیش از آن چه برای پمپ کردن خون به سراسر بدن لازم است، تحت فشار قرار می دهد. این عمل موجب ضخیم و سفت شدن بطن چپ (هایپرتروفی بطن چپ) می شود. این تغییرات توانایی بطن در پمپ خون به سراسر بدن را کم می کند. بدین ترتیب فشار خون بالا با ایجاد این شرایط، خطر حمله قلبی، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی را بالا می برد.
  • نارسایی قلبی: در طول زمان فشار ناشی از فشار خون بالا بر روی قلب باعث تضعیف و تحلیل عملکرد ماهیچه قلب می گردد. در نهایت، قلب به راحتی دچار نارسایی می شود. آسیب ناشی از حملات قلبی نیز این شرایط را تشدید می کنند.

فشار خون

2- خطرات فشار خون بالا برای کلیه ها:

کلیه ها مایعات اضافی و مواد زائد را از خون پاک می کنند، فرآیندی که به سلامت عروق خونی وابسته است. فشار خون بالا می تواند به سرخرگ های داخل شونده و خارج شونده از کلیه ها آسیب رسانده و موجب بروز برخی از انواع بیماری های کلیوی مثل نفروپاتی گردد. داشتن دیابت در کنار فشار خون بالا می تواند آسیب را تشدید کند.

  • نارسایی کلیه: فشار خون بالا یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه است. بدین دلیل که فشار خون بالا می تواند به عروق خونی بزرگ منتهی شونده به کلیه و عروق کوچک داخل کلیه، گلرومرولی آسیب وارد نماید. آسیب به این عروق موجب ناتوانی کلیه ها در پاکسازی موثر خون می گردد. در نتیجه، میزان زیادی از مایعات و مواد زائد در بدن تجمع می یابند. در نهایت شما به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز خواهید داشت.
  • اسکار کلیه یا گلومرولواسکلروزیس: گلومرولواسکلروزیس نوعی آسیب کلیوی است که در اثر اسکار گلومرولی ایجاد می شود. گلومرول مجموعه ای از عروق خونی کوچک در داخل کلیه می باشد که مایعات و مواد زائد را از جریان خون پاک می کند. این بیماری توانایی کلیه در پاکسازی مناسب مواد زائد را از بین می برد و منجر به نارسایی کلیه می شود.
  • آنوریسم شریان کلیوی: آنوریسم یک برآمدگی در دیواره رگ خونی است. زمانی که آنوریسم در یکی از سرخرگ های منتهی شونده به کلیه ایجاد می شود، آنوریسم شریان کلیوی نام می گیرد. یکی از علل آنوریسم، آترواسکلروزیس است که موجب تضعیف و آسیب به دیواره رگ می شود. در طول زمان، فشار خون بالا در یک شریان ضعیف شده موجب بزرگ شدن بخشی از دیواره و شکل گیری آنوریسم می گردد. آنوریسم ها متلاشی شده و خونریزی داخلی مهلکی را موجب می گردند.

فشار خون

3- خطرات فشار خون بالا برای مغز:

همانند قلب، مغز نیز برای زنده ماندن و عملکرد مناسب از خون تغذیه می شود. اما فشار خون بالا می تواند مشکلاتی را برای مغز در پی داشته باشد:

  • حمله موقت ایسکمیک: حمله موقت ایسکمیک یا سکته مغزی کوچک یک توقف موقتی و کوتاه در جریان یافتن خون به مغز است. این حمله اغلب در اثر آترواسکلروزیس یا وجود لخته خونی که هر دو در اثر فشار خون بالا ایجاد شده اند، رخ می دهد. حمله موقت ایسکمیک اغلب هشداری برای قرار داشتن شما در معرض خطر سکته مغزی کامل است.
  • سکته مغزی: سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن و مواد غذایی به بخشی از مغز نمی رسد و سلول های مغزی می میرند. فشار خون بالای کنترل نشده با آسیب رساندن و تضعیف عروق خونی مغز، تنگ کردن و شکستگی در آن ها موجب بروز سکته مغزی می شود. فشار خون بالا همچنین موجب شکل گیری لخته های خونی در شریان های منتهی شونده به مغز شده و جریان خون را متوقف ساخته و عاملی برای سکته مغزی خواهد بود.

فشار خون بالا

رسانه دکتر سلامت