سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوامل تاثیرگذار بر هزینه تولید محتوا

 

عوامل تاثیرگذار بر هزینه تولید محتوا

قبل از هر چیز ابتدا باید درباره عوامل اصلی و فرعی تاثیرگذار بر روی تعرفه تولید محتوا صحبت ‌کنیم. شما می‌توانید با استفاده از این قسمت، ذهنیت بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید، تا در استراتژی محتوا و تصمیم گیری‌های خود بازنگری داشته باشید.

1 قالب محتوا

قیمت تولید محتوای الکترونیکی به انتخاب نوع قالب آن بستگی زیادی دارد.

 

انواع قالب تولید محتوا

1 متنی

2 ویدیویی

3 صوتی (پادکست)

4 عکس و تصویر

الف تولید محتوای متنی

یکی از رایج‌ترین نوع محتوا در سطح اینترنت تولید محتوای متنی است. تعرفه تولید محتوا متنی با توجه به عوامل مختلف سنجیده می‌شود. به طور مثال: تجربه نویسنده نوع ویراستاری خلاقیت در نوشتن و

ب تولید محتوای ویدیویی

حدود 3 یا 4 سال است که توجه بیشتری به این نوع محتوا شده است و در انواع مختلف، آن‌ها را تهیه می‌کنند. به همین خاطر بازخورد محتوای ویدیویی از دیگر محتواها بیشتر است. تعرفه تولید محتوای ویدیویی به عوامل مختلفی از قبیل: زمان، کیفیت، واقعی یا انیمیشن بودن و بستگی دارد. حدود هزینه تولید محتوای ویدیویی بین 50 هزار تومان تا 20 میلیون تومان است.

ج تولید محتوای صوتی

این نوع محتوا تقریباً بازار خوب و راضی کننده‌ای دارد و بیشترین تولید محتوا در این حوزه، مخصوص سایت‌های انتشار کتاب‌های صوتی است. در این سایت‌ها که تعداد قابل ملاحظه‌ای هم در سطح وب وجود دارد، کتاب‌ها و مقالات به صورت صوتی انتشار پیدا می‌کنند. جالب است بدانید انتشارات کتاب‌های کاغذی نیز، فعالیت خود را بر روی این نوع تولید محتوا افزایش داده‌اند.

در این میان کسانی که صدای خوبی دارند، به عنوان گوینده یا دوبلور فعالیت می‌کنند و این کتاب‌ها را گویندگی می‌کنند. هزینه تولید محتوای صوتی بستگی به حجم و نوع متن دارد که حدوداً از دقیقه‌ای 5 هزار تومان تا دقیقه‌ای 3 میلیون تومان است.

د تولید محتوای تصویری (عکس)

اگر چرخی در اینترنت بزنید، عکس‌های مختلف طراحی شده در زمینه‌های گوناگون را مشاهده می‌کنید. یا برای کتاب‌های صوتی، محصولات آموزشی، عکس محصولات و باید عکسی طراحی شود تا اطلاعات لازم را در اختیار کاربر قرار دهد. به همین منظور طراحان گرافیکی بازار کار خوبی در رابطه با طراحی عکس و پوستر دارند. دستمزد تولید محتوا تصویری از 5 هزار تومان تا 2 میلیون تومان برآورد شده است.

2 حجم محتوا

میزان حجم محتوا می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت و هزینه تولید محتوا داشته باشد. برای مثال هزینه تولید محتوا برای کسی که سفارش یک محتوای 1000 کلمه‌ای می‌دهد، با کسی که 50 سفارش 1000 کلمه‌ای می‌دهد، مسلماً یکسان نیست.

اگر برای سایت خود برنامه‌ای داشته باشید، می‌توانید برآورد راحت‌تری برای هزینه‌های تولید محتوا نیز داشته باشید. مجدد به داشتن استراتژی محتوا و تقویم محتوا اشاره می‌کنیم و به وضوح می‌بینیم که این دو، از اصل‌های مهم یک سایت هستند و کسانی که این دو را داشته باشند، به میزان قابل توجهی می‌توانند بودجه خود را حفظ کنند.

سایتی را تصور کنید که به مدت یک سال و روزانه یک محتوای 2000 کلمه‌ای احتیاج دارد. با شرکت تولید محتوا مدنظر خود قرارداد می‌بندد. تصور کنید که تعرفه تولید محتوا کلمه‌ای 100 تومان است. اگر بخواهد به صورت تکی محتوا را سفارش دهد، باید روزانه 200 هزار تومان هزینه پرداخت کند. ولی اگر قرارداد بلندمدت مثلاً یکساله با آن شرکت ببندد، می‌تواند هزینه‌ها را حتی به نصف هم کاهش دهد.

پس با توجه به استراتژی محتوای خود می‌توانید هزینه‌های تولید محتوا را کنترل کنید و آن را حتی به مقدار چشمگیری کاهش دهید.

3 جنس محتوا

عمومی یا تخصصی بودن محتوا نیز تأثیر مستقیمی بر روی هزینه تولید محتوا دارد. زمانی که یک سایت در بخش عمومی فعالیت دارد و مطالب آنآن خیلی هم تخصصی نیست، هزینه محتوا نیز به صورت عمومی محاسبه می‌شود. ولی زمانی که روی یک یا چند زمینه متنوع و تخصصی کار می‌کند یا مطالبی روی سایت خود قرار می‌دهد که نیاز به محتوای تخصصی‌تر دارد، مسلماً زمان بیشتری باید صرف این نوع محتوا شود؛ پس هزینه بیشتری را هم طلب می‌کند. برای جنس دوم باید افراد دارای صلاحیت و تخصص تولید محتوای شما را انجام دهند.

اگر قصد دارید در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود درباره موضوع خاصی صحبت کنید، یا محتوایی تولید کنید، قبل از سفارش حتماً به این موضوع توجه کنید که باید یک فرد متخصص، این نوع محتوا را برای شما تولید کند.

4 بستر تولید محتوا

محتوای مدنظر شما برای چه بستری تولید می‌شود؟ یا به زبان دیگر، قرار است این محتوا را در کجا انتشار دهید؟ سایت؟ اینستاگرام؟ لینکدین؟ یوتیوب؟ آپارات؟

مهم است که شما چه بستری را انتخاب می‌کنید. تعداد کلمات و ریزه کاری‌های متفاوتی در این بسترهای انتشار محتوا وجود دارد که با توجه به آنها باید اقدام به تولید محتوا کنید. هزینه‌های تولید محتوا نیز در هرکدام از این موارد متفاوت است. مثلاً هزینه تولید محتوا اینستاگرام با تعرفه تولید محتوا سایت، متفاوت است. پس جخت برآورد هزینه‌های تولید محتوا، حتماً به نوع انتشار آن نیز توجه کنید.