سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه های پیشگیری از سرطان تخمدان

راه های پیشگیری از سرطان تخمدان

سرطان تخمدان
تعداد بازدید ها :تعداد بازدید ها : 136

اگر در 3 هفته اخیر به طور مرتب دچار نفخ بوده اید، باید فورا به متخصص زنان خود مراجعه کنید. به احتمال زیاد علت چنین علامتی چندان جدی نخواهد بود، اما بهتر است زمان را از دست ندهید و فورا پیگیری های لازم را انجام دهید. نفخ معمولا ناشی از مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا علائمسندرم پیش از یائسگی می باشد. اما تشخیص این شرایط و کنار گذاشتن علل احتمالی خطرناک به عهده متخصص زنان خواهد بود. نفخ می تواند از علائم اولیه سرطان تخمدان باشد. به همین دلیل است که مراجعه زودهنگام به متخصص الزامی می باشد. تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه احتمال موفقیت آمیز بودن درمان سرطان تخمدان را افزایش می دهد.

شما همچنین می توانید مقاله های انواع، علائم و درمان سرطان پستان، تشخیص و درمان سرطان رحم وسرطان کولون را بیشتر بشناسیم که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، را مطالعه کنید.

علائم سرطان تخمدان

علائم سرطان

همان طور که عنوان شد، نفخ از علائم اولیه سرطان تخمدان می باشد، اما سایر علائم سرطان تخمدان عبارت است از:

  • احساس سیری سریع یا از دست دادن اشتها
  • دردهای شکمی و لگنی
  • نیاز به ادرار کردن، بیش از حد نرمال
  • تغییراتی در عادات روده
  • احساس خستگی شدید
  • کاهش وزن بدون توجیه

نکات مهم:

  • اگر مجموعی از این علائم را تجربه می کنید، هر چه سریع تر به متخصص زنان خود مراجه کنید. برای انجام معاینه یا چکاپ برای تشخیص سرطان تخمدان، ابتدا شکم شما معاینه می شود و سپس شرحی از علائمی که تجربه می کنید، مورد پرسش قرار خواهد گرفت. در نظر داشتن سابقه ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان سینه در خانواده نیز از اهمیت برخوردار خواهد بود. به منظور انجام معاینات داخلی، آزمایش خون و سونوگرافی (تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی) انجام خواهد شد. در موارد لزوم برای انجام بررسی های بیشتر به متخصص انکولوژی ارجاع داده خواهید شد.

سن ابتلا به سرطان تخمدان معمولا بعد از یائسگی می باشد. اگر در بستگان مادری یا پدری سابقه بروز سرطان تخمدان یا سرطان سینه وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر خواهد بود. علت این سرطان چندان مشخص نیست، اما برخی فاکتورهای مرتبط با علت سرطان تخمدان عبارت است از:

  1. سنین بالای 50 سال: سابقه ابتلا به سرطان تخمدان و سینه در خانواده احتمال به ارث رسیدن ژن هایی را افزایش می دهد که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را به دنبال دارد.
  2. هورمون درمانی: هورمون درمانی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد اما این ریسک نسبتا اندک می باشد.
  3. اندومتریوز: اندومتریوز، بیماری که در آن بافت داخلی رحم به نام اندومتریوم به فضایی خارج از رحم کشیده می شود.
  4. افزایش وزن

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان

آیا سرطان تخمدان کشنده است؟

پاسخ به این پرسش بستگی به زمان تشخیص سرطان تخمدان و میزان گسترش سرطان در بدن دارد.

عمده ترین گزینه ها در درمان سرطان تخمدان عبارت است از:

  1. جراحی به منظور برداشتن سرطان تخمدان: ممکن است در طول جراحی برای درمان سرطان تخمدان نیاز به برداشت هر دو تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ وجود داشته باشد.
  2. شیمی درمانی: در شیمی درمانی داروهایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا بعد از جراحی انجام می شود، تا بقایای سلول های سرطانی از بین رود. در برخی موارد شیمی درمانی قبل از جراحی و به منظور کوچک کردن سلول های سرطانی انجام می گردد.

در سرطان تخمدان پیشرفته، سرطانی که به سایر بخش های بدن منتشر شده باشد، درمان سرطان تخمدان تنها مبتنی بر تخفیف علائم و کنترل پیشروی سرطان تخمدان تا حد امکان می باشد.

پیشگیری از سرطان تخمدان

سرطان تخمدان

به خاطر داشته باشید شیوه زندگی سالم می تواند در پیشگیری از سرطان تخمدان موثر باشد:

  1. قطع مصرف سیگار: اگر سیگار می کشید بهتر است هر چه سریع تر در راستای قطع مصرف سیگار اقدامات لازم را انجام دهید. به این منظور می توانید از پزشک خود کمک بخواهید.
  2. مراقب خودتان باشید: داشتن وزن سالم و انجام فعالیت هایی مانند شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی همچنین رژیم غذایی سالم همراه با مصرف مقدار کافی میوه ها و سبزیجات شما را یاری خواهد داد.
  3. کاهش مصرف الکل: نوشیدن الکل با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان ارتباط دارد.

رسانه دکتر سلامت